onsdag 6. mars 2013

Gresk vår og byråkratiets engler

Sånn, da var svippturen ferdig, og jeg venter på flyet til Amsterdam. Tok metroen ut til flyplassen i strålende solskinn; mandeltrærne blomstrer, og det er grønt over alt. Travle passasjerer på metroen på vei til arbeid (tror jeg), egentlig sånn Athentravelhet som jeg liker.

Gårsdagens innlegg er også en del av min Hellasopplevelse - og midt opp i alt vi gleder oss over ved Hellas synes jeg det er greit med litt realisme. Men: selv om mange butikker i Athen var stengt, og noen var brent, så jeg også nyetableringer, og drosjesjåføren som kjørte meg rundt i Pireus var blid og forsiktig, realistisk optimist. "Strengere blir det neppe, ting skjer, og nå trenger vi masse turister!", sa han og lo.

Besøket på tollvesenet ga meg også innblikk i hvorfor byråkratiet synes så tungrodd; det var ikke noe sentralt, samordnet datasystem, mye av hardwaren var gått ut på dato på nittitallet en gang, og da tar det tid å få unna selv "enkle" sakspapirer. Byråkratene jeg møtte, var vennlige, imøtekommende og hjelpsomme, og jeg hadde på forhånd innstilt meg på at dette kunne ta tid, følgelig slapp jeg unna den tendensen jeg ellers måtte ha til å vise min utålmodighet med kroppspråket. Derfor tilleggstittelen på innlegget - byråkratiets engler. Takk til alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar