tirsdag 9. april 2013

Kun uker....

Nå begynner jeg å merke at det virkelig klør i sjøbeinet! Det meste er på plass planleggingsmessig. Papirene fra NIS/NOR er kommet, og jeg tror jeg har alt som trengs på byråkratisiden:
Båtens nasjonalitet/registrering, eierhistorikk, forsikring for de aktuelle farvann med oversettelse til de aktuelle språk og med dekning av skade på fartøy, passasjerer, forurensning og tredjepart, lisens for sambandsutstyr om bord, momsfritak fra Hellas, D5LA, SRC (kompetansebevis for båt og VHF-radio), oppdatert europeisk helseforsikring.

Har fått tak i en "Jiggler" hevertpumpe til drivstoff og annet (15 US$ på nettet), fleksibel flaggstang til splittflagget, og det meste av karter og pilotguides for størstedelen av farvannene vi skal gjennom.

Nå kommer det kryssholt midtskips og en Kiwiprop (brukt) som skal på sammen med en Ambassador stripper for å hindre tauverket jeg frykter (særlig utenfor Portugal). Rustfri stålrør til akterstag og til ekstra håndtak på badetrappa skal bøyes og sveises, og jeg planlegger en liten modifisering av nødrorkulten. AIS og plotter samt ny EPIRB, så begynner det å bli virkelig bra! Ja, og så går den gamle bilradioen ut, og inn kommer en med DAB+ og tilkobling for iPhone - det må vel til. Etter litt tenking og research har jeg landet på at det er billigere og bedre med egen antenne til AISen. En splitter stjeler effekt, og plasserer jeg antennen på radarplattformen vil den komme høyt nok til å gi ønsket rekkevidde for AISen. Da har jeg dessuten en backup-antenne dersom VHFantennen i mastetoppen skulle svikte...

Svoger har fått tak i ti vakuumpakkede overlevelsesdrakter som fases ut fra "oljå" pga datostempel - satser på at de holder noen måneder til....

Flybilletter og leiebil uten retur (point of no return!) er på plass, og av en eller annen grunn har jeg fått to ganger 20 kilo som tillatt bagasje for både meg og svoger på billigbillettene, så da skal det gå greit å få med utstyrskassene, som jeg har fått.

Pluss på noen taustumper, stropper, blokker og camcleats, så er det vel klart?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar