2012 - Ingeborg og Mamma mia

Mamma mia
Endelig!
I år hadde vi satt av tre uker, og mannskapet var innstilt på at det kunne bli seilas flere dager på rad og mange timer i sjøen. Dette er siste sesongen Ingeborg seiler i Hellas, så det var i grunnen nå eller aldri.

Reiseruten var planlagt, og ble mer eller mindre seilt, som følger:

Kalamaki marina Alimos (Athen) - "sundet" mellom Attika og Evia - rundt nordspissen av Evia -ut til Skiathos - Skopelos - Alonnisos - Skyros - Kea - Poros -Aegina og "hjem".

Været var for det meste svært gunstig, og seilvinden var overraskende ofte bra ;D

Det ble mange inntrykk - men Sporadene er helt klart et flott område å seile i, og kan anbefales på det varmeste!

Første etappe

Etter utsjekk av båt og bunkring av nødvendig drivstoff for dieselmotor og humant maskineri stakk vi til sjøs midt på dagen. Første gang vi seilte rett sørover uten å krysse trafikkseparasjonssystemet, men vi seilte kryss mer enn slør i sørøstvinden. Vi nådde fram til Porto Rafti i det det mørknet, og la oss i andre rekke foran de seks båtene det var plass til i den lille havna. Fredelig og behagelig liten by, god fiskerestaurant ved kaia.



Neste morgen var det opp i otta, og vi kastet loss før grålysningen lysnet, for å si det sånn. Havblikk, vindstille, sjøen, måker, yrkesfiskere og oss. Det ble jerngenoa og snekkefart mot nord siden vinden uteble, og etter å ha passert Marathon på babord dreide vi etter hvert nordvest med kurs mot Chalkis. Grei navigering, og med innlagt badepause var varmen til å holde ut.

Vel framme i Chalkis om ettermiddagen var vi så heldige å få plass longside i yachtklubben mens vi ordnet papirer for passasje gjennom kanalen, frisørbesøk og middag. Rundt midnatt lå vi så klar med lyttevakt på VHF-en for å få klarsignal til å gå gjennom når broen ble trukket inn på den ene bredden. Siden Chalkis er en nokså stor by med 70.000 innbyggere og mye trafikk over brien melllom fastlandet og Evia, åpnes denne broen bare om natta. De prøver å åpne den på en tid som gjør at strømmen gjennom sundet ikke skal bli for plagsom, men det var faktisk ganske spennende å kjøre turtallet opp, merke at båten virkelig vugget sideveis og kaste blikket opp på breddene på hver side der lokalbefolkning og turister hadde vaglet seg for nattens underholdning.
Kystvakta hadde ikke helt kontroll på listene sine, så etter hvert ble det tilløp til amper stemning og "free-for-all" anarki, men vi kom velberget gjennom, og la oss longside litt nord for broen. Etter hvert fikk vi selskap av en svensk båt, som la seg utenpå oss. Det ble forbrødring og debrief før alle gikk til ro.
I løpet av natten blåste det kraftig opp, og sjøen bygget seg mer opp enn forventet, grunnet strøm og trangt sund (Anekdoten vil ha det til at Aristoteles ble så frustrert over at han ikke fant forklaringen på den kraftige strømmen at han kastet seg ut i sundet!) I hvert fall kastet begge båtene så mye på seg at vi fikk stå en liten time på etternatten for å hindre skader inntil bølger og tidevann ble gunstigere. Dette var eneste gang på hele turen at det var antydning til tørrhetsfølelse i munnen.... :)

Tredje etappe - (andre etappe ble skrevet inn i første etappe ::) )

Vinden holdt seg rundt 20 m/s, bølgene fortsatte å slå, så da det lysnet tok skipper og maskinist en sjefsavgjørelse og la fra kai. Det var grått/fuktig og fleecejakkevær (!)

Fin seiling videre nordover, og etter noen timer kunne vi runde nordvestodden av Evia, med landsbyen Likha. I det baugen ble vendt mot øst fikk vi bølger og vind rett mot oss, og det er bare å innrømme at vi ikke gad krysse så mye, så da ble det motorseiling, med en uendelighet av havbruk om styrbord.



Dagens mål var Orei, en fin liten havn med badestrand bak moloen, sandbunn med godt ankerfeste, god plass og grei mat på tavernaene. Vi badet, beskuet marmoroksen i glassmonteret (den ble funnet med trål for mange år siden), og gikk tidlig til ro. Ankerpilsen var i år av merket FIX, og det ble det jo litt vitsing med... (Hvem skal fikse Hellas?)
Fjerde etappe
Så var varmen på plass, men vinden var fortsatt seilbar :D
Vi krysset oss ut sundet, og hadde en behagelig og begivenhetsløs tur til Skiathos. Men det er jo akkurat sånn cruising skal være. Adrenalin, roping og nestenulykker reserveres til onsdagsregattaene hjemme (for da er det en annen som eier båten 8) ).

Å stå i cockpit med kikkerten mot land for å plukke ut et gunstig ankringssted ved Koukounariesstranda er sånn sett ikke det verste man har å gjøre...

Vi svaiet den natta, og begynte nesten å sørge over at dette er noe vi kommer til å gå glipp av neste sommer - morgenbadet før frokost er bare toppen av nytelse!!

Vi gjorde selvsagt strandhugg med jolla, og ble enige om å seile videre til Skiathos by for etterproviantering og ATV-leie.
Femte etappe

Etter obligatorisk frokost og morgenbad vendte vi baugen mot Skiathos by. Havnesjefen lot seg parlamentere med, og dermed kunne vi ligge ved bykaien, slik at vi slapp å gå så langt etter som varmen nå hadde bitt seg fast. Dermed fikk vi sitte i parkett som tilskuere til både hyppig innkommende flygninger, samt busslastene med turister som tømte seg midt i åsynet vårt :D

Skiathos by er en turistby, og til forveksling lik mange andre "syden"byer. Likevel var det helt greit, og vi valgte å bli to netter. Vi leide ATVer og kom oss rundt på øya, som er både variert, vakker og vel verdt et besøk eller fler!

Klosterliv, fotturmuligheter (fjellstøvlene lå heldigvis hjemme) og spesielt Choraen med badestranda nedenfor gjorde inntrykk. Vi kommer gjerne igjen :)



Imidlertid var det vanskelig å finne butikker som solgte utstyr vi trengte til båten, og vi trålte både jernvarehandlere, båtbutikker, bensinstasjoner og andre uten napp. (Det fikk vi for øvrig ikke før på Alonnisos, mer om det seinere).

HOTO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar