Byråkratitis

Når båten skal hjem begynner papirmølla og de uventede problemstillingene...

Avregistrering

Året før kontrakten løp ut, begynte vi å undersøke hvordan dette skulle foregå. Frode på Salty Seas ga oss en grei oversikt over saksgangen; likevel er det detaljer underveis som sikkert forandres fra år til år, og som nok og kan være avhengige av hvem man møter i "hjelpeapparatet".

Vi tenkte vi skulle ordne med mest mulig papirarbeid i forkant, og begynte derfor å fylle ut salgsmeldinger og andre nødvendige papirer for at Kiriacoulis kunne levere så fort som mulig når charterperioden var over. For at våre underskrifter skulle godkjennes av greske myndigheter, måtte de bekreftes av gresk konsulat i Norge. For vår del betydde det å kombinere besøk hos familie i Bergen, for der ligger det et gresk konsulat som kan ta seg av sånt. Vi ble hjulpet, men det viste seg i etterkant at det var brukt feil stempel, og følgelig ble dokumentet vraket. Tilbake til start...

Det raskeste ble da å gjennomføre i Hellas, og underskriftene våre ble behørig bekreftet av havnepolitiet i Alimos (kontor på Kalamaki marina).

Etter drøyt fem uker var det greske byråkratiet ferdig med sin del av prosessen. Og da var det bare å begynne på neste, nemlig

Registrering

I forhold til det å seile internasjonalt sies det at man kan nøye seg med småbåtregisteret eller Svenske Kryssarklubben. Vi valgte likevel NOR-NIS, fordi det er et offisielt register, og nok har en "myndigere" klang i møtet med ulike representanter for ulike nasjoners kontrollorgan.

Jeg sendte alle tilgjengelige dokumenter som pdf-filer for en forhåndsvurdering, og fikk tilbakemelding om at jeg trengte bekreftelse fra det norske konsulatet i Pireus ift bekreftelse av Slettingsattesten fra det greske skipsregisteret (både original og oversatt), samt bekreftelse på at den som hadde undertegnet salgskontrakten fra Kiriacoulis faktisk hadde myndighet til å skrive under på vegne av firmaet. I denne prosessen fikk jeg god hjelp av saksbehandler på NOR-NIS og av sekretær på konsulatet, som skriver svært godt engelsk.

Transit log

For at ikke den greske merverdiavgiften skal slå inn, er det viktig med en transitlog, og den kan først oppnås når båten er registrert i Norge. Med en gang det har skjedd, vil Vangelis søke om det med fullmakt fra meg.

Moms

Selv om Norge er med i EØS, er det ikke adgang til å momse båten inn i EØS-området, derfor er det viktig å unngå å stelle seg slik at man blir avkrevd moms underveis, ellers blir det dobbelt opp og vel så det ved retur til Norge....

Andre papirer

Jeg kommer til å trykke opp mannskapslister, der det er plass til navn, adresse, nasjonalitet og passnummer.
I tillegg tar jeg med kopi av all korrespondanse, slik at det framgår at dette er venner og familie, og at de ikke betaler for å være med på turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar